Tüp Mide

• Tüp Mide

TÜP MİDE AMELİYATI NEDİR?

Günümüzde en çok uygulanan obezite cerrahisi yöntemi tüp mide ameliyatıdır ve yaygın olarak "mide küçültme ameliyatı" olarak bilinmektedir.
Tüp mide ameliyatında mide, adeta muz gibi ince uzun bir tüpe çevrilmektedir. Tüp mide operasyonları genellikle genel anestezi altında laparoskopik olarak yani kapalı ameliyat yöntemiyle midenin yüzde 80'ini kesip çıkarılmaktadır. Böylece midenin gıda alımı kısıtlanması amaçlanmaktadır. Ayrıca tüp mide ameliyatının çok düşük düzeyde olsa da gıda emilimini azaltma etkisi bulunuyor.
Tüp mide ameliyatı olanların iştahı azalıyor. Ayrıca henüz kilo kaybı bile olmadan insülin direnci de kırılmış oluyor.

MİDE KÜÇÜLTME AMELİYATI NE KADAR SÜRER?

Ortalama 1.5 saat kadar süren tüp mide ameliyatlarında midenin giriş ve çıkış bölümleri korunduğu için sindirim sistemindeki devamlılık aynen sağlandığından operasyon sonrası riskler düşük görülmekte ve bazı istenmeyen yan etkilere çok az rastlanmaktadır.

TÜP MİDE AMELİYATI TÜM OBEZLERE UYGULANABİLİR Mİ?

Tüp mide ameliyatı olmak isteyen kişilerin bazı şartları taşıması beklenmektedir. Bu şartlar:
Vücut kitle indeksi’nin 40 değerinin üzerinde (morbid obez yani ileri derecede obez) olması.
VKİ’si 35-40 arası olup aşırı şişmanlığa bağlı tip 2 şeker hastalığı, hipertansiyon, uyku apnesi gibi sorunları olanlar da morbid obez olarak kabul ediliyor ve mide küçültme ameliyatı olmaları gerekebiliyor.
Ayrıca obeziteye bağlı “yeni” tip 2 şeker ve metabolizma bozukluğu olan ve VKİ’si 30–35 değerleri arasındaki hastalarda da obezite alanında uzman hekimlerimizin kararı ile ameliyat yapılabiliyor.
Obezite ameliyatları bilinenin aksine sadece estetik amaçla yani kişinin daha zayıf görünmesi için değil daha çok sağlıklı bir yaşam için yapılmaktadır.

KİMLER TÜP MİDE AMELİYATI OLAMAZ?

Ciddi ve tedavi altında olmayan psikiyatrik hastalığı olanlar,
Madde veya alkol bağımlılığı olanlar,
Ciddi hormonal ve endokrin bozukluğu olan hastalar,
Ameliyat sonrası diyet konusunda ve gerekli hayat stili değişikliği yapamayacak olan hastalar,
Anestezi almaya engel olacak hastalığı olanlar,
Bazı kanser hastaları,
Yakın zaman için gebelik planlayanlar için tüp mide ameliyatı genellikle uygun bulunmaz.

TÜP MİDE AMELİYATININ AVANTAJLARI NELERDİR?

Tüp mide ameliyatının yüksek oranda kilo kaybına yol açmasının yanı sıra pek çok avantajı da bulunmaktadır. Bunları sıralayacak olursak:
Anatomik yapıyı ve doğal besin akış yönünü bozmaz,
Diğer yöntemlere göre tekniği daha basittir, komplikasyon oranları daha düşüktür.
Anatomi, bağırsak yapısı, besinlerin fizyolojik akış yönü bozulmaz,
Dumping sendromu ve ülser olmaz,
Ghrelin denen iştah hormonu salgılanması azalır, iştah ilk günden azalır,
Hayat boyu vitamin-mineral takviyesine gerek kalmaz.
Herhangi bir durumda midenin tamamı endoskopi yardımıyla görüntülenebilir.
Midenin pylor kası korunduğu için tıkanma ve doyma duygusu oluşur.

TÜP MİDE AMELİYATININ DEZAVANTAJLARI NELERDİR?

Diğer mide operasyonlarına daha az dezavantajı bulunsa da tüp mide operasyonlarının da bazı dezavantajları vardır. Bunları sıralamak gerekirse:
Geriye dönüşümsüzdür.
Kilo verdirme ve yandaş hastalıklardan kurtarma etkisi emilim bozukluğu yapan gastrik bypass ve duodenal switch’e göre daha zayıftır.

TÜP MİDE AMELİYATI OLMAK İÇİN UYGUN YAŞ NEDİR?

Genellikle 18-65 yaş aralığındaki obezlere uygulanan yöntemlerden biri olarak bilinen tüp mide ameliyatı bazı durumlarda 18 yaşını doldurmamış ya da 65 yaşını geçmiş kişilere de uygulanabilmektedir. 18 yaşını henüz doldurmamış ya da 65 yaş üstü obezlerde, obezitenin derecesiyle birlikte obeziteyle bağlantılı olan diğer hastalıklara göre cerrahi uygun görülebilir.

TÜP MİDE AMELİYATINDAN SONRA TEKRAR KİLO ALIRSAM NE OLUR?

Revizyon ameliyatları, şişmanlık cerrahisi sonrası geri kilo alımı, darlık veya kaçak gibi farklı komplikasyonlardan dolayı yapılan ameliyatlardır. Revizyon ameliyatlarının en önemli gerekçesi genellikle geri kilo alımıdır.
Hastaların geri kilo almasındaki nedenlerin temelini hastaların yeterince takip edilmemesi, hastaların yetersiz bilgilendirilmesi veya bilinçli olsalar dahi sürece uymamaları oluşturur. Bu nedenlerle hastalarda %20-30 oranında geri kilo alımı görülebilmektedir.
Hastalara uygulanan revizyon ameliyatlarının iyi seçilmesi çok önemlidir. Bu ameliyatlar teknik olarak daha güçtür ve mutlaka obezite alanında tecrübeli cerrahlarımız tarafından yapılmalıdır. Günümüzde şişmanlık ameliyatlarının sayısının artmasıyla revizyon ameliyatları da artmıştır.
Şeker hastalığı, yüksek tansiyon gibi yandaş hastalıkları nükseden veya geri kilo alan hastalara önerilen ameliyat tipleri vardır. En doğru ameliyat tipi hastayla konuşup değerlendirme yapılarak karar verilmelidir.

TÜP MİDE AMELİYATI SONRASI ACI/AĞRI OLUR MU?

Günümüzde laporoskopik yöntemler ile gerçekleştirilen tüp mide ameliyatları, milimetrik kesiler ile tamamlanmaktadır. Kapalı ameliyat olarakta adlandırılan bu yöntem ile gerçekleşen ameliyatlarda, operasyon sonrası ağrı ya da acı geçmişe göre çok daha azdır.

TÜP MİDE AMELİYATI SONRASI NE ZAMAN GÜNLÜK HAYATIMA DÖNERİM?

Tüp mide ameliyatlarında genellikle ameliyattan sonraki 2. gün hasta kendini iyi hissetmeye başlar fakat bu ameliyatın önemli bir işlem olduğu unutulmamalı ve bu sebeple tedbir elden bırakılmamalıdır. Her ne kadar hastalarımız kendilerini iyi hissetse de hekimlerimiz genellikle operasyon sonrası 1 haftalık süreçte hastalarımızın çok daha temkinli olmasını önermektedir.

TÜP MİDE AMELİYATI SONRASI İZ KALIR MI?

Ameliyat kapalı yöntemle yapıldığı için yalnızca karın bölgesinde çok ufak kesi izleri kalır. Bu çizgiler birkaç ay içinde tamamen görünmez hale gelir.

TÜP MİDE AMELİYATI İLE KAÇ KİLO VERİLİR?

Tüp mide ameliyatı olanlar genellikle ameliyattan 5 yıl sonra fazla kilolarının yüzde 60’ını kaybetmiş oluyorlar. Bu yöntem kilo vermede gastrik bypass’a (mide bypass) neredeyse eşdeğer düzeyde etkili. Emilim bozukluğu ise bypass’a oranla daha az olduğu için tüp mide ameliyatı sonrası sürekli vitamin ve mineral desteği gerekiyor.
Tüp mide ameliyatı eğer uzun dönemde etkisini kaybeder ve yeniden geri kilo alınırsa, bir sonraki ameliyat yöntemi için genellikle gastrik bypass tercih ediliyor.

TÜP MİDE AMELİYATI SONRASI KAÇ GÜN HASTANEDE KALMAM GEREKİR?

Tüp mide ameliyatı için uluslararası tavsiye edilen yatış süresi 3 gündür