Tip-2 Diyabet | Ena Obesity Clinic

Tip-2 Diyabet

• Tip-2 Diyabet

TİP-2 DİYABET BELİRTİLERİ

Tip-2 Diyabetin belirtileri oldukça fazla olsa da uzunca bir süre dikkatinizi çekmeden vücudunuzda olmaya devam edebilir. Bu belirtiler oldukça yavaş ilerler, yani yıllardır tip-2 diyabet hastası olsanız bile bunu hala fark etmemiş olabilirsiniz. Aşağıda sıralayacağımız belirtiler oldukça büyük önem taşımaktadır:
Artan susuzluk hissi
Sık idrara çıkma
Artan açlık hissi
Kilo artışı veya kilo kaybı
Bitkinlik
Bulanık görme
İyileşmeyen yaralar
Sık sık enfeksiyon geçirme
El Bileği ve ayaklarda karıncalanma ve hissizlik
Tekrarlayan mantar enfeksiyonları
Ciltte, genellikle koltuk altında ve boyunda koyu renkli bölgeler oluşması

KİMLER TİP-2 DİYABET RİSKİ TAŞIR

Obezite hastaları yani fazla kilosu olan bireyler başta gelmek üzere, beslenme alışkanlıkları bozuk olanlar, sedanter yaşam tarzını (egzersiz yapmayanlar) benimseyenler, aile öyküsünde diyabet bulunanlar, gebelik sırasında diyabet gelişenler ya da 4.5 kg'den ağır bebek doğuranlar ayrıca uzun dönem stresli yaşayan kişiler Tip-2 diyabet riskini daha çok yaşayan gruba dahildirler.

DİYABETE YOL AÇAN ŞEYLER NELERDİR?

Pankreas insülin adında bir hormon üretir. Bu insülin, besinler yoluyla vücuda alınan glikozun hücrelerde enerjiye çevrilmesini sağlar. Diyabet hastası bireylerde de insülin üretilir fakat sağlıklı kişilerde olduğu gibi hücreler insülini gerektiği gibi kullanmaz. Hekimlerimiz buna insülin direnci adını verir.
Başlangıçta pankreas glikozu hücrelere taşımak için daha fazla insülin üretse de zamanla bunu sürdüremez ve kanda şeker seviyesi artmaya başlar.
Bu durumun sebebi tam olarak bilinmemektedir fakat aşırı kilolu olmak ve hareketsiz bir yaşam gibi genetik ve çevresel faktörler insülin direncine büyük oranda yol açan sebepler arasındadır.

TİP-2 DİYABET TEDAVİ EDİLEBİLİR BİR HASTALIK MIDIR?

Tip-2 diyabette hastaya uygulanacak olan tedavi hastalığın seyrine ve boyutuna göre ayrıca kişinin varsa diğer hastalıkları da değerlendirilerek hekimlerimiz tarafından, kişinin yaşam tarzını değiştirmeye yönelik programlar (beslenme alışkanlıkları ve egzersiz programı) uygulanarak ilaç tedavisi ile ya da cerrahi yöntemler ile tedavi edilebilir. Eğer medikal tedavinin yeterli olduğu düşünülüyorsa cerrahi tedavi hekimlerimiz tarafından uygun görülmeyebilir. Yine de tip-2 diyabet hastalarının oranına bakıldığında cerrahi yöntemlerin uygun bulunduğu hasta grubu daha fazladır.

CERRAHİ TEDAVİ NEDEN DAHA ÇOK TERCİH EDİLİR?

Tip 2 diyabetin tedavisinde cerrahi seçenek tercih edilmesi oldukça önemlidir. Çünkü klasik medikal tedavi yöntemleri ve ilaç tedavileri hastalığın iyileşmesine değil hastalığın kontrol altında tutulmasına ve hastanın bu hastalıkla yaşamasına alışmasını sağlar. Ancak cerrahi tedavi için gerekli kriterlere uygun olan hastalara uygulanan cerrahi tedavi ile tip 2 diyabet için kesin sonuçlar alınmaktadır. Aynı zamanda cerrahi tedavi, tip 2 diyabete bağlı ortaya çıkan diğer rahatsızlıkların da iyileşmesinde etkilidir ve bu bağlamda hastaların daha uzun yaşamalarını sağlamaktadır.

CERRAHİ TEDAVİ KİMLER İÇİN UYGUNDUR?

Cerrahi tedavinin her diyabet hastası için uygun olmadığından daha önce bahsetmiştik. İlk olarak hastada bunun diyabetin, tip-2 diyabet türünde olması gerekmektedir. Ancak yıllardır kişinin tip 2 diyabet hastası olmuş olması sonucu vücuttaki insülin üretimi cerrahi tedavi için yeterli olmayabilir. Bu sebeple cerrahi tedavi öncesi pankreastaki insülin seviyesi ölçülmelidir. İnsülin seviyesine kan tahlili ile bakılmaktadır. Diğer bir yandan ise hastaların kilosu da oldukça önemlidir. Bu bağlamda cerrahi tedavi için hastanın vücut kitle indeksi de uygun olmalıdır. Cerrahi tedaviye uygun olabilmesi için vücut kitle indeksinin 35 ve üzeri olması gereklidir. Ancak klasik medikal tedavi yöntemlerine yanıt vermeyen ve vücut kitle indeksi 30 ve üzeri olan hastalar da cerrahi tedavi olabilmektedir. Cerrahi tedaviye uygunluk için diğer bir kriter ise tip 2 diyabetin çok ilerlememiş olmasıdır. Tip 2 diyabetin sinsice ilerleyişi insülin rezervleri tükenir ve bunun sonucunda organ ve damar hasarları gibi birçok hasar meydana gelir. İnsülin rezervlerini tükenmeden hastayı fark ederek uygun tedavi ve cerrahi işlemle başarılı sonuçlar elde edilir.

TİP-2 DİYABET AMELİYATI NEDİR, NASIL YAPILIR?

Şeker hastalığı ameliyatında amaçlanan durum, vücuttaki insülin direncinin ortadan kaldırılmasıdır. Böylelikle hormonların miktarı arttırılır. Şeker hastalığı tedavisinde Tip 1 söz konusu ise tedavi insülindir. Tip 2 söz konusu ise yaşam biçiminde değişiklik, diyet, ilaç ve sonrasında organ hasarı başlamışsa cerrahi ameliyata yönelmek gerekiyor.
Şeker hastalığı ameliyatı Tip 2 şeker hastalığı olanlara, obezite durumunda olanlara, kan şekeri yüksek olanlarda, kullanılan ilaç ve insüline rağmen kan şekerinin sınırlarda olması sağlanamadığında yapılır. Şeker hastalığı ameliyatı kapalı ameliyat olarak gerçekleştirilir. Kesiler halinde ameliyat yapılır. Midenin %50’lik kısmı çıkarılır, ince bağırsakların yeri değişir. Bu değişiklikle pankreastan insülin salgılanması uyarısı gelir ve etkinlik artar. Böylece Tip 2 şeker hastalığı tamamen geçer. Ve kişiler bu ameliyat sonrasında obezite den de kurtulur. Bu ameliyatın avantajı açık ameliyatlar kadar ağrılı olmaması, akciğer sorunları yaşamaması, normal hayata dönüşün kısa olması, iz kalmaması gibi detaylardan oluşur.

ŞEKER AMELİYATI SONRASI HASTALARI NELER BEKLER?

Şeker hastalığı ameliyatı sonrasında eskisi gibi yaşanan sık acıkmalar söz konusu olmayacaktır. İştahsızlık dolayısıyla yemek yememe durumu ile karşı karşıya kalınacaktır. Bu sıkıntılar gelip geçici olup vücut bu normal düzene alıştığında artık hasta kendini çok daha iyi hissedecektir. Şeker hastalığı ameliyatı sonrasında bol bol su içilmelidir. Vücut suya açtır. Hem yemekten hem sudan uzaklık durumu hastayı halsiz düşüreceğinden su tüketimi önem taşımaktadır. Ameliyattan 6 ay kadar sonra yeme alışkanlığı doktor tarafından kontrol altında olduğundan en küçük bir açık tekrar şekerin geri dönmesini sağlayacaktır. Bu sebeple şeker hastalığı ameliyatı bir şeker hastası için biçilmiş kaftan niteliğinde bulunmaz bir hediyedir.